You are here
Hem > Artiklar > Våra tankar kring Oscarsnomineringarna 2017

Våra tankar kring Oscarsnomineringarna 2017

Amerikanska filmakademien avslöjade idag vilka filmer som nominerats till årets upplaga av Oscarsgalan. Vi tänkte efter bästa förmåga försöka leverera våra instinktiva funderingar kring dessa nomineringar. Vi har inte hunnit se alla de nominerade filmerna så väldigt mycket kan vara spekulationer också men vet ni vad? Spekulerande är kul det med!

De nominerade är…

Bästa film

Bästa film


Det är alltid svårt att avgöra vad som skall vinna bästa film när man inte sett alla nominerade ännu. De enda jag hunnit se är Arrival och La La Land, bägge två är filmer jag fann ytterst fantastiska på helt olika sätt. Moonlights skyhöga kritikerbetyg gör såklart att jag lockas att vilja se den också. Eftersom jag är ett fan av Denzel Washington lär jag även ha intresse att se Fences. Hacksaw Ridge är nog den som förvånar mig mest. Hur Andrew Garfield gick från att vara bespottad spindelman till att vara stjärnan i två Oskarsfilmer (Hacksaw Ridge och Silience) känns lite märkligt och lustigt men jag är såklart villig att ge honom en chans även om just Hacksaw Ridge aldrig riktigt lockade mig. Känns nästan som det är ett Oscars-måste att ha minst en “Fuck yeah America!”-film bland dom nominerade varje år. Alla skall ses men för stunden är La La Land min favorit bland detta års oerhört starka uppställning av filmer. /Alexander

Tillsammans med Alexander är Arrival och La La Land de två filmer jag sett i den här nomineringskategorin. En av mina personliga favoritskådespelerskor, Amy Adams, är inte nominerad till en egen trofé men med hennes prestationer i Arrival så kanske det blir ett tröstpris. /Nathalie

Bästa manliga huvudroll

Bästa manliga huvudroll

Ryan Gosling var helt osynlig för mig fram tills jag såg den tårframkallande The Notebook men det var inte förrän jag såg honom i Drive som jag förstod att detta var en skådespelare med fantastisk talang som bär en hel arsenal av olika sätt att frammana känslor. Detta framstår tydligt i La La Land då han är en mångdimensionell och intressant karakär och därmed en värdig kandidat i kategorin. Jag ser fram emot att se vad hans rivaler har för kort på sin hand. Denzel Washington är en favorit hos både mig och Alexander och jag tvivlar inte på att det blir svårt att välja vinnare. /Nathalie

Bästa manliga huvudroll

Bästa kvinnliga huvudroll

Emma Stone var riktigt älskvärd som Mia i La La Land. Hon hade alltid så nära till skratt och var upplyftande färgklick i den medryckande och bitterljuva musikalen. Natalie Portman är någon som jag alltid gillat lite i smyg och hon har bevisat sig talang upprepade gånger och därmed är jag nyfiken på hur hennes porträtt av Jackie Kennedy ser ut. Även Meryl Streep som Florence Foster Jenkins tycker jag är charmig men det här kan också vara den kategori där jag tycker att det saknas en nominerad, nämligen Amy Adams. Adams prestationer i både Nocturnal Animals och Arrival gör att jag tycker hon förtjänar en nominering men man kan inte få allt här i världen. /Alexander

Bästa manliga biroll

Bästa manliga biroll

Mahershala Ali har jag mest sett i TV-serier så som House of Cards och Luke Cage men han har stegvis även börjat ploppa upp mer och mer i större Hollywood-produktioner som Hunger Games och Free State of Jones. Eftersom Moonlight har fått uppmärksamhet och ros är jag mycket intresserad av att se vad han gör med sin roll. Ali är en av tre av de nominerade som är Oscars-debutant i år och för min del hoppas jag även på Dev Patel som jag följt ett tag. Oscarsveteranerna Bridges och Shannon har också potentialen att ta hem vinsten med hjälp av sina två hårdkokta snutar till karaktärer. /Alexander

Bästa kvinnliga biroll

Till skillnad från 2016 som fick mycket kritik för att inte ha olika etniciteter bland sina nominerade så är det i just den här kategorin som det är mest tydligt att de tog kritiken till hjärtat vilket givetvis är underbart att se. Jag har hört gott om flera av de här filmerna och ser fram emot att utse min personliga favorit bland de kvinnliga birollerna. /Nathalie

Bästa animerade film

Bästa animerade film

Starka och självständiga kvinnor förekommer allt mer i filmindustrin och ett tecken på att dessa står rakryggade även i form av animationer är tydligt i årets bästa animerade filmer. Den jag har hunnit av dessa är Zootopia som med sitt viktiga budskap helt klart är en viktig film för vår generation. /Nathalie

Bästa foto

Bästa foto

Arrival är en fascinerande film ur många aspekter men framförallt är den ett audiovisuellt fenomen från förra årets filmutbud. Jag älskar verkligen hur kameran visar upp scener i den här filmen. Allt från spännande vinklar till imponerande panoreringar över mystiska landskap simmande i tjock dimma. Kameraarbetet hjälper till att skapa det märkliga lugn som vilar över hela filmen. Lugnt är det däremot inte i La La Land och även om det är kul att Damien Chazelle valt att spela in den färggranna musikalen med bildformatet Cinemascope och att fotografen är svenska Linus Sandgren räcker det inte för att besegra Arrivals utomjordiska förträfflighet. /Alexander

Bästa kostym

Bästa kostym

Jag har en väldigt stor svaghet för vintagedesign i och med att jag gillar Noir-filmer, så det är inte så konstigt att jag känner störst fascination för de nominerade som utspelar sig i den extravaganta dåtiden. Däremot föll jag lika hårt för Emma Stones gula klänning som jag föll för min kära Alexander första gången jag lade ögonen på honom och det finns därför en viss favorisering för La La Land. /Nathalie

Bästa regi

Bästa regi

Oj! Oj! Oj! Nu blir det svårt. Två av mina favoritregissörer går head to head i den här kategorin. Bägge två fick jag dessutom min respekt för under förra året. Denis Villeneuve får med Arrival sin första chans att hämta hem en Oscar medan Chazelle blivit nominerad för Whiplash manus tidigare men inte har gått hem med någon statyett. Jag är faktiskt oerhört kluven vems stil jag uppskattar mest för bägge två ha levererat gedigna hantverk. Om jag skulle tippa lägger jag nog mina pengar på Chazelle men Moonlights Barry Jenkins känns tänkbar medan Manchester by the Sea får ses som ett wildcard. Mel Gibsons filmer samt regissörförmåga ger jag inte mycket för däremot. /Alexander

Bästa dokumentära långfilm

Bästa dokumentära långfilm

Detta är inte direkt min starkaste kategori. Jag kan uppskatta en dokumentär då och då men oftast har jag inte snappat upp dess existens i tid för nomineringarna. Den enda dokumentären som jag känner till och har haft ett genuint intresse av att se är Life, Animated just för sitt lite unika innehåll där animerad film hjälper en pojke med autism att leva ett så normalt liv han kan trots sin diagnos. Den ligger helt klart i min skall-titta-på-hög. /Alexander

Bästa dokumentära kortfilm

Bästa dokumentära kortfilm

Jag brukar se en kortfilm som en version av uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord”. Jag tvivlar inte på att kort dokumentär kan ha lika mycket slagkraft, om inte mer, som en längre. The white helmets är den av nomineringarna som jag har haft på min filmradar eftersom ämnet ju berör en av vår världs största kriser i nutid. /Nathalie

Bästa klippning

Bästa klippning

Om jag fick välja vilket jobb jag ville inom Hollywood så skulle det vara just det här yrket. Som kontroll-freak så är det inte utan att timmarna flyger när jag redigerar några få minuter av eget material och att då få i uppdrag att klippa ihop bitar med de allra största vore drömmen. Att sedan bli nominerad för en Oscar måste vara som att bestiga ett ännu högre Mount Everest. Gratulerar till samtliga nominerade. /Nathalie

Bästa icke-engelspråkiga film

Bästa icke-engelskpråkiga film

Heja Sverige! Så får man väl lov att säga? Detta är en kategori som även den är svår att förbereda sig inför men jag kan uppriktigt säga att En man som heter Ove var en trevlig överraskning för mig under Lucia Movienight 2015. Jag är inget fan av svensk film i överlag men Rolf Lassgårds porträtt av buttra men mångdimensionella Ove fångade mitt hjärta på ett oväntat sätt så jag har inte alls svårt att se varför denna film nu är nominerad för en Oscar. /Alexander

Bästa smink

Bästa smink

Kan gamle Ove ha en chans emot Star Trek-raser och superskurksutstyrslar? Det är tre väldigt olika förmågor som representeras i den här kategorin. Jag tycker det är ganska kul att två sci-fi-filmer får uppmärksamhet för oftast brukar de bli ignorerade, även i denna kategori. Frågan är om totala förvandlingar vinner över finliret som krävdes för att göra Lassgård lite mer gubbig än han är. Jag kommer spänt följa resultatet i denna kategorin och förmodligen vara nöjd oavsett resultat. /Alexander

Bästa originalmusik

Bästa originalmusik

La La Land står som enda musikal i kategorin för Bästa Musik vilket kanske är lite fuskigt, men det är inte vilken musik som helst. Musik sägs vara den mest uttrycksfulla av alla konstformer så för att bli nominerad i den här kategorin kräver absolut en särskild eldsjäl och en konstnär som har det där extra. La La Land är definitivt ett praktfullt exemplar av hur musik påverkar oss. Filmen Passengers känns lite som årets skräll för min del då musiken inte var något som lämnade något större intryck på mina trumhinnor. /Nathalie

Bästa originallå

Bästa originallåt

Den här är knepig. Filmusik ligger mig varmt om hjärtat och i synnerhet musik med sång. I ena hörnet har vi “How Far I’ll Go” från Moana som redan vid första tonerna ger mig gåshud. Den här låtens lite annorlunda tempo och hoppiga natur tilltalar mig starkt men sen har vi La La Lands “City of Stars” som inte gjorde ett lika omedelbart starkt intryck i biomörkret men som följde med mig hem och dagen efter upptäckte jag mig själva att nynna och sjunga på denna mysmelankoliska melodi om och om igen. Filmens andra nominerade “The Fools Who Dream” är också en stark låt, förmodligen mer i kontext med filmen men står även på egna fötter tack vare Stone. Det finns även något försiktigt charmigt med La La Lands lite hesa sångstil som jag gillar. Även om jag inte är ett stort fan av Trolls auto-tune:ade funklåt är den svängig och åtminstone värd beaktande i kategorin. Ja, vad kan jag säga? En väldigt stark kategori i år. /Alexander

Bästa scenografi

Bästa scenografi

Det är mycket av det fantastiska i årets scenografikategori. Passengers och Arrival har två väldigt olika tolkningar av sci-fi. Var det något som stack ut och rentav var en tredje huvudkaraktär i Passengers var det det kolossala rymdskeppet Avalon. Utanför rymdskeppet i Arrival ser det mest ut som en karantän/militärfilm av klassiskt snitt men innanför har vi svart slät mineral och ett språk som i sig själv är ett konstverk. I Fantastic Beasts and Where to Find Them tas Harry Potters designteman till nya extremer och La La Land och Hail, Ceasar satsar på en mer retrodoftande jordnära miljö. Detta är nog ännu en kategori där alla resultat kan göra mig nöjd. /Alexander

Bästa animerade kortfilm

Bästa animerade kortfilm

Det skulle inte förvåna mig om det faktiskt dunsade i golvet när jag tappade hakan efter att ha sett Borrowed Time. Det är en animerad kortfilm utöver det vanliga vi brukar se som har vågat ta en risk med att sticka ut med sin brutala råhet. Den som förvånar mig bland de nominerade är Piper. Även om jag vanligtvis kastar mig över allt mikroskopiskt med fluff och enorma ögon så är det inte en stark kortfilm. /Nathalie

Bästa kortfilm

Bästa kortfilm

Trots mina försök att hitta information om dessa kandidaterna så var det inte helt lätt och jag litar helt enkelt på de domare som har nominerat följande som tillräckligt värdiga för den gyllene Oscarstatyetten. /Nathalie

Bästa ljud

Bästa ljud

Här har jag en solklar favorit. Arrival. Nästan omedelbart blev jag kär i den karaktäristiskt mullrande och ambienta ljudbilden filmen erbjöd. Det kändes annorlunda, det kändes högt och dånande samt inte utav denna värld. Arrivals ljudmatta är onekligen väldigt speciell. Jag är inte någon som direkt lyssnar efter mer än musik och eventuell fethet i ljud men Arrival stack nästan omedelbart ut och det gör den till solklar vinnare i den här kategorin för mig. /Alexander

Bästa ljudredigering

Bästa ljudredigering

För en lekman så är detta en oerhört svår kategori att ens definiera så jag tänker inte försöka låtsas att jag bär på större kunskaper eller några åsikter av värde. Däremot så förstår jag hur viktigt ljudredigering är för att skapa en del av helheten som gör en bra film. Följande nominerade har definitivt en fördel av bra ljudregi för att påverka sin publik. /Nathalie

Bästa specialeffekter

Bästa specialeffekter

Det är alltid knepigt att avgöra vad som är bäst när filmer fundamentalt försöker göra väldigt olika saker liksom i sminkkategorin. En av årets bästa explosioner såg jag när Rogue Ones Jedha blåste i luften på spektakulärast tänkbara sätt. Dr. Stranges kalejdoskop-trippiga element gav mig nästan känslan av att biosalongen rörde sig och The Jungle Book gjorde några riktigt imponerande bedrifter när det kom till att skapa trovärdiga talande djur i en riktig värld. Deepwater Horizon har jag inte sett ännu men det ligger runt hörnet så det skall bli spännande att se vad den och vackra Kubo har i beredskap åt mig innan det är Oscars-dags. Kul kategori! /Alexander

Bästa manus efter förlaga

Bästa manus efter förlaga

Nu blir det svårt eller snarare orättvist att komma med ett utlåtande. Jag har nämligen bara sett Arrival och även om jag uppskattar strukturen och idén från boken “Story of Your Life” av Ted Chiang så känner jag att det finns fler filmer i den här kategorin som kan falla mig i smaken ganska rejält, precis som i bästa film-kategorin. Det är dags att läsa på eller i detta fallet, titta på. /Alexander

Bästa originalmanus

Bästa orginalmanus

The Lobster är för mig den filmen med det starkaste originella konceptet men den tappar fullkomligt tråden och hamnar på något märkligt sidospår. Min tilltro är därmed starkare för övriga nominerade som till exempel La La Land och Manchester By the Sea. /Nathalie

Lite kul observationer:

  • La La Land har 14 nominering. Detta gör att den hamnar i sällskap med All About Eve (1950) och Titanic (1997) som är de enda andra filmerna som erhållit denna mängd nomineringar tidigare. La La Land har inte ens börjat tävla men har redan skrivit Oscars-historia.
  • Närmast är Moonlight som roffat åt sig 8 nomineringar.  Hacksaw Ridge, Lion och Manchester by the Sea har i sin tur 6 Oscarsnomineringar vardera.
  • Sverige har totalt fyra olika representanter i år. En man som heter Ove har två nomineringar inom bästa icke-engelskspråkiga film och bästa smink, Trolls-låten “Can’t Stop The Feeling” är svenskproducerad och Linus Sandgren agerade filmfotograf åt La La Land.

Följ Oscarsgalan 2017 själva när den sänds på Aftonbladet TV under måndagsdagsnatten den 27 februari klockan 02:30.

Kommentarer

Kommentarer

Leave a Reply

Top