You are here
Hem > Åsikter > The Newsroom

The Newsroom

Föreställ dig en av många situationer när Rory och Lorelei från Gillmore Girls håller sitt signaturaktiga höga diskussionstempo. Föreställ dig nu att de två nästan uteslutande istället talar om geopolitiska och samhällsviktiga frågor. Där har du The Newsroom i ett nötskal.

“Blinka inte, annars missar du det” brukar man säga och inget kunde vara mer sant om Aaron Sorkins TV-serie där vi får följa det hektiska livet på ett amerikanskt TV-bolags nyhetsredaktion. Det höga tempot går hand i hand med med ett motorvägsartat informationsflöde vilket leder till att det inte bara är konversationerna som är rappa och kärnfulla utan även att den data och drama som jag i soffan matas med sker på värsta drive through-vis. Men missta inte The Newsroom för en billig snabbt ihopslängd munsbit. Här finns det gott om matigt att ta del av.

Många av er har säkert sett klippet där nyhetsankaret Will McAvoy, spelad av Jeff Daniels, får frågan varför USA är det bästa landet i världen varpå en frustrerad och högintelligent McAvoy svarar varför deras land inte är det bästa i världen till mångas bestörtning. Det är en stark inledning på serien och lägger grunden för hans och nyhetsredaktionen Atlantis Cable News kommande uppdrag att s.k. civilisera och göra nationen mer medveten och informerad genom saklig nyhetsrapportering.

Jag har en viss svaghet inför arbetsrelaterade TV-serier så som advokatserier men detta är första gången jag följt en serie som tar sig an jobbet på en nyhetsredaktion. Något som kan tyckas märkligt då jag själv har stort intresse i journalistik men tidigare har sådant mediaintag enbart gjorts genom diverse långfilmer. The Newsroom skiner eftersom serieformatet gör att det grävande journalistarbetet kommer mer till sin rätt. En fälla många journalistfilmer faller ner i är att de snabbt vill skapa spänning och det leder till att många journalister utför mycket fältarbete vilket gör att filmen får en mer detektiv- eller polisliknande natur. Allt som sker i The Newsroom sker förvisso inte bara på redaktionen men mycket av grävandet gör det. Serien är också som starkast när den håller sig innanför ACN:s väggar. Serien fokuserar sig inledningsvis på intensiteten och det tempo som kan uppstå på en nyhetsredaktion. När nyss nämnda tempo dessutom kommer i konflikt med redaktionens övertygelse att rapportera proffesionellt uppstår det dilemman där tittarsiffror samt reaktionstid ställs mot korrekthet och verifierade källor.

ACN är trots allt ägda av mediabolaget Atlantis World Media som måste göra vinst. Den tragiska och sanna konsekvensen att rapportera och filtrera nyheter kritiskt är nämligen ett sjunkande intresse från allmänheten. The Newsroom handlar om den ständiga kampen att övertyga ledningen av nyttan och vikten av s.k. riktig nyhetshantering istället för att locka med fluff och skvaller. Även om uttrycket maktens korridorer brukar vara länkat med politiska serier finns det definitivt utrymme för liknande konversationer i The Newsroom, det brukar däremot istället vara förpassade runt ett bord.

Jande Fonda som den strikta men uppslukande koncernchefen Leona Lansing.
Jande Fonda som den auktoritära men medryckande koncernchefen Leona Lansing.
charlie-skinner-1024
Sam Waterston som Charlie Skinner.

Det är runt de här maktens bord som många av seriens bästa stunder kommer i spel. Här uppstår det i effektiva stötar ideologisk krigsföring. Chefen över AWM:s nyhetsavdelning, Charlie Skinner (Sam Waterston), står som en skyddande vägg framför sin redaktion medan Jane Fonda som spelar koncernchefen Leona Lansing står på den andra sidan. När dessa två karismatiska och emotionellt tumulta karaktärer stångas skiner The Newsroom. De två äger i princip varje scen som de medverkar i serien igenom, men när de står i samma rum och är varandras ideologiska motpoler uppstår det drama av hög klass. Man kan säga mycket positivt om Jeff Daniels korsförhörande Will McAvoy som är absolut lysande i nyhetsstolen men eftersom han är så emotionellt tillknäppt når han inte ut genom rutan på samma sätt som Skinner och Lansing.

Vid sidan av maktkampen är The Newsroom andra styrka att den använder sig av nyhetshistoriska händelser. Serien inleds t.ex. med att Deepwater Horizon-katastrofen inträffar och därifrån får vi följa nyreformerade ACN när de hanterar Benghazi, Osama Bin Ladens fångst och till och med det amerikanska 2012-valet hamnar en stund rejält i rampljuset och belyses på ett intressan och tankeväckande sätt. ACN fungerar berättarmässigt som en fusion av flera existerande nyhetsredaktioner, TV-kanaler och tidningar där Sorkin gjort att fiktiva ACN varit med om alla händelserna på diverse nivåer. Händelser och rapporteringar som i verkligheten varit uppdelat på flera olika redaktioner blir i The Newsroom en och samma plattform. Det är ett ganska intressant stilgrepp och de historiska händelserna ger serien mer legitimitet och trovärdighet än om allt hade varit påhittat.

The Newsroom kan stoltsera med Sorkins bästa sidor men tyvärr får den även dras med hans sämsta. Sorkin är mästerlig på att skriva intensiva och spännande manus för att förmedla yrkesrelaterade konflikter men han är desto sämre på att skildra mänskliga relationer. Jag brukar säga att han är bra på dramatik men inte drama. Serien innehåller några olika kärleksdraman och det är det är i överlag det mest ointressanta med The Newsroom. Det bidrar till märkliga komiska situationer som känns malplacerade och tunnar ut seriens annars höga tempo. Det är absolut bra att ges tid att smälta intryck men det här är inte sättet jag vill hämta andan på. Med det sagt vill jag tillägga att karaktärerna i serien är mångdimensionerade, intressanta att följa och växer med tiden, när de gör sitt jobb vill säga.

Serien mister även stegvis sitt tempo. Desto djupare in i serien man kommer desto långsammare fortskrider den. Plötsligt är den rentav väldigt lätt att hänga med i utan att kräva att man skall vara konstant på helspänn men det är på gott och ont eftersom seriens signum försvinner. Med det sagt skall det tilläggas att det likväl i både säsong två och tre finns oerhört starka stunder. Även om tempot i säsong tre är lågt hittar den ändå sina tillfallen av briljans och effekt.

the-newsroom_hbo

The Newsroom fångar livet i nyhetsrummet med bravur. Visst är den av klassiskt “vi gör tråkiga jobb spännande”-snitt som vi sett förut som både glamofierar och glorifierar journalistyrket men den har en charm och seriositet som jag kan ta på allvar. The Newsroom är som bäst just när den tar sig själv på allvar och försöker uppnå exakt samma mål som ACN, nämligen att få allmänheten att förstå värdet av kritisk och faktabaserad nyhetsrapportering. Det är en serie som vill få oss att bry oss om det som verkligen påverkar vårt samhälle, att fokusera vår uppmärksamhet i rätt riktning istället för vilseledande underhållning och propaganda som maskerar sig som nyheter.

Sett ur ett post-Trump-perspektiv som är den verklighet vi lever i idag är det skrämmande hur siande The Newsroom varit. Den såg vad som höll på att hända för flera år sen. Den visste vilken värld vi skulle hamna i när politiker fick fortsätta använda media som marknadsföringsplattformar istället för att bemötas med kritik och utfrågning av journalister som tar sin uppgift på allvar. The Newsroom är en berättelse om gammalmedias kamp om relevans i en växande digital värld där precis alla plötsligt kan vara skapare av innehåll och nyheter, och inte bara några utvalda få. The Newsroom behövs idag mer än någonsin och skulle det vara så att du saknar Will McAvoys hårdföra och raka ton efter serien nått sitt slut lever den självkritiske republikanen kvar på Twitter och fortsätter sin kamp att skapa en mer informerad värld även långt efter eftertexterna rullat förbi.

Kommentarer

Kommentarer

Leave a Reply

Top