You are here
Hem > Profiler > Profil: Nathalie Leth

Profil: Nathalie Leth

Nathalie Leth – Thrillersökande romantiker.

Skrivande har sedan barnsben varit en del av Nathalies liv men de senaste tio åren har hon lämnat mer och mer plats åt att se film istället. Att förena dessa två är därmed likställt som att förena två sökande själsfränder. Det är därifrån önskan om att skriva åt en filmsida spirade.

Filmtittandet övergår i något som mer liknar släktforskande i ett gigantiskt filmfamiljeträd. Med hjälp diverse sökverktyg finner hon sammanhang och relationer hon inte kände till sen tidigare. Roligt tycker hon att det är när hon märker att flera skådespelare och regissörer samarbetat mer än en gång, som exempelvis Tim Burton och Johnny Depp samt Denis Villeneuve och Jake Gyllenhaal. Då känner hon att samarbetet förmodligen återkommer tack vare god personkemi och på så vis skapar en bättre film.

Favoritstjärnorna på Hollywood-himlen är förstås bland annat Humprey Bogart och Ryan Reynolds men det skiner även ljus från Jake Gyllenhaal, Michael Fassbender, Jude Law, Rachel Weisz, Emily Blunt och Charlize Theron.

Om du frågar Nathalie vilken hennes favoritfilm är brukar hon svara ”det beror på vilken dag du frågar”. De filmer som oftast återkommer som svar är Casablanca och Definitely, Maybe. På sätt och viss definierar de båda vad det är hon gillar med film på sina egna vis. Casblanca står för det gamla Hollywood under 40-talet då man gjorde häftiga deckare och modet var i högsta klass, att ha fedora och trenchcoat var liksom inte ett förslag. Definitely, Maybe står som talperson för hennes obotligt romantiska sida. Trots att hon, enligt sig själv, har sett vartenda romantiskt drama som finns att se står den högst på toppen och har alltså stått obesegrad ända sedan 2008 då den släpptes.

Man får dock lättast Nathalie till biostolen genom mer än lite romantik och lättsam humor. De gånger hon inte kan hålla sig till köp-releasen är då Marvel har något nytt att erbjuda eller om det osar spänning från en mystisk thriller. Även en ”stor” film som hon brukar kalla det kan locka till biografen, något som får lite mer genomslagskraft på en stor bioduk. Det här är filmer innehållandes ödesdigra naturkatastrofer, gigantiska vidunder och mäktiga scener så som när människor kan manipulera städer som i Doctor Strange eller Inception.

Kommentarer

Kommentarer

Leave a Reply

Top